maanantai 26. tammikuuta 2009

peliä, peliä


K
aisla oppii nopeammin pelaamaan kuin puhumaan. Hän on jo kaksivuotiaana haka korttipeleissä. Hän pelaa, koska hän haluaa voittaa. Hän on huomannut, että isän silmät loistavat, jos hän hyppää hiekkarannalla pituutta pitemmälle kuin naapurin lapset, jos hän saa onkimalla enemmän kaloja kuin sisarukset ja jos hän päihittää pelitoverit Afrikan tähdessä tai Mustassa Maijassa.

Voitto maistuu Kaislasta makealta. Voittajalla on mahdollisuus kääriytyä halutessaan vaatimattomuuden kaapuunkin, eikä hän silti tukehdu. Hän voitelee voittoleipänsä vahvalla voilla, joka levittyy notkeasti tunteesta että isä hyväksyy. Voitontahto kasvaa sitä suuremmaksi mitä enemmän ikää kertyy.

Myös pelivalikoima laajenee iän myötä. Monopoli ja shakki liottavat hänen aikaansa – ja hermojaan – milloin hyvässä, milloin pahassa liemessä. Kesälomallaan Kaisla kantaa pelilautojaan kainalossaan ja korttipakkaa kämmenissään (valikoimaa pitää olla jos mieli onnistua löytöretkellä) ja kulkee kesämökiltä kesämökille etsimässä vastapeluria, sillä sisarukset ovat saavuttaneet kyllästymisasteensa Kaislan pelihimon suhteen. Naapurin poika on altis. Tyynellä ilmalla he makaavat laiturin nokassa ja korttien läiske ja kalojen loiske täyttävät äänimaiseman joka on sakeanaan pelihimoa... siksi kunnes ilmoille kiirii katastrofi: Kaisla jää Mustaksi Maijaksi. Huuto on hirmuinen, häviämisen tuska kauhistuttava.

Hänestä kasvaa ihme kyllä päälle päin aikuinen nainen, innokas työmuurahainen vallan. Työssään hänen pitää osoittaa kyntensä tuottamalla kirjoja, jotka sopivat työnantajan monipuolisiin tavoitteisiin: kirjat ovat iloksi, opiksi, hyödyksi. Hänen tulee valjastaa kustantamon talliin yhtä lailla maineen kukkuloilla vielä irrallaan juoksentelevat asiantuntijagurut kuin vainuta potentiaalit tieto- ja taitokirjailijat (sillä viisaimmat ja vaatimattomimmat eivät kenties osaa tai tahdo avata omin voimin kustantamon ovea). Mutta kun Kaisla heiluttaa etusormea, tule, tule jo... he antautuvat ja kotvasen kuluttua on vakavahenkinen lääkärikirja työnnetty kirjamarkkinoille sairaiden suomalaisten iloksi ja parannuksen lähteeksi ja lastenkasvatuskirja neuvottomien vanhempien valaistukseksi.

– Viime aikoina on kustannusohjelma ollut kovin vakavahenkistä ja tietopuolista, hyvä niin, mutta missä ilo, leikki ja huumori, puutteessapa puutteessa, Kaisla natkuttaa eräänä harmaana aamuna pomolleen, joka natkuttaa takaisin: –No, mene ja väritä kirjatarjontamme iloisemmaksi. Mene, mene, jo!

Kaisla tekee työtä käskettyä, hiihtelee työsoppeensa, sulkee oven, laskee päänsä pöydälle, silittää hiuksiaan. Hiljaisuus tihenee. Muhii. Hän lepuuttaa hermojaan, höllentää kiristyneitä ruuvejaan, vapauttaa ajatteluaan. Kello käy mutta käyköön. Kaisla kääntelee ja vääntelee kirjan merkityksen iloksi-opiksi-hyödyksi ensimmäistä kohtaa, miettii kotvan, miettii toisen – ja muistaa kuin äkkiherätyksen kokenut mitä on pelaamisen ilo ja leikin hurma. Nyt ei ole itsekasvatuskirjan aika (”kuinka opit häviämään pelin ja kohtaamaan hymyssä suin myös pettymykset joita elämä kaikille tuo”), vaan on syytä täyttää ilovaje ja koota kaikki tärkeimmät pelit yksiin kansiin ja löytää hyvä toteuttaja (ei mikään tiukkapipo sääntöjen luetteloija). Pelaamisen lopputulos on pelaajan omalla vastuulla. Maija ja matti miettiköön tykönänsä hermokeskuksessaan, onko peli suoritus ja näyttö (mistä ja kenelle) – vai hyvän mielen lähde: niin tai näin, aina käy parhain päin.

Kaisla näkee jo, minkä ilon hyvä kotimainen pelikoostekirja tuo suomalaisille (eletään aikaa ennen nykynettiä). Nimenkin hän tohkeissaan keksii: Pelien parhaat. Fazerin parhaista ajatus lähtee liikkeelle, mutta haitanneeko mittään; ei, päinvastoin. Kaikenkattava pelikirja tarinoineen ansaitsee arvoisensa nimen. Selvä super.

Kirjaidea sytyttää pomon. Ei puutu kuin innokas (penseästä ei ole väliksi) toteuttaja. Kyky. Väärän koivun kautta Kaislan eteen astelee nuori teekkari, jolla ovat kaikki ne avut, mitä pelikirjan kirjoittamiseen tarvitaan. Pelien kirjo on hänelle yhtä tuttua kuin jokapäiväinen leipä, huumorintaju kohdallaan, kirjan arkkitehtuuri hallussaan ja mikä tärkeintä: tekijäkandidaatti on itse pelannut kaikki tulevan kirjansa pelit läpi niin kuin keittokirjan kirjoittaja on kokeillut reseptinsä. Takuuvarmaa tavaraa ilonetsijä saa.

Kirjaidea etenee. Kaisla ja teekkari ynnä innokas pelaajajoukko koepelaavat pelejä ilta illan jälkeen. Kun Kaisla on kyllin monet pelihousunsa repinyt häviönsä hetkellä, vastuunsa tunteva teekkarikirjailija havaitsee, mitä kärsimystä tappio voi tuottaa. Hän kirjoittaa esipuheeseensa:

”Pelin tuoksinassa on hyvä ruokkia hupimieltä. Voittoon pyrkiminen on haastavaa ja täyttää suonet adrenaliinilla, mutta kun peli päättyy, voittajan nimi pysyy muiden mielessä korkeintaan 4 minuuttia 34 sekuntia eli sen ajan, minkä uuden pelin pystyttäminen kestää. Sääntöjen tarkoituksena on luoda viihtymiselle puitteet. Kukaan ei voi väittää pelisääntöjen olevan pyhiä ja ikuisesti muuttumattomia; ajan mittaan kaikki pelit kehittyvät – yksinkertaistuvat, monimutkaistuvat tai muuten vain rönsyilevät. Jos kirjassa esitetyn pelin säännöt eivät istu pelitilanteeseen, niitä voi puhtain omintunnoin muuttaa mieleisekseen. Muutoksista kannattaa tietenkin sopia etukäteen muiden kanssa. Reilun pelin sääntöihin kuuluu, että kaikille osapuolille annetaan tasapuoliset mahdollisuudet voittoon.”

Kaisla lukee vapauttavat sanat ja huomaa kuinka hengitys tasaantuu, ilo kotiutuu eikä enää ole niin tärkeää, mikä on pelin lopputulos, vaan se, että saa pelata yhdessä ystävien (ja miksei vaikka vihollisten) kanssa, jännittää, nauraa, luoda strategioita, jotka tanssittavat aivosoluja ja viihdyttävät yhdessäoloa tänään ja huomenna – niin kuin jo 14. vuosisadan lopulla, jolloin korttipelit ilmaantuivat eurooppalaiseen kulttuuriin kun padat, ristit, ruudut ja hertat kulkeutuivat korkeisiin palatseihin ja mataliin majoihimme Silkkitien kauppiaiden mukana Kiinasta, missä kortteja käytettiin ennustamiseen.



















kannet (teksteineen) suurenevat klikkaamalla

Pakinaperjantain korttipakkani on tässä.

15 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Huima pakina kertakaikkiaan! Kepeästi, mutta silkkaa takana.
Lennokas ja lukijan ytimeen asti loksahtava monitasoinen kirjoitus.
Onneksi ihminen on oppivainen, jos haluaa olla ja pystyy muuttamaan ajatusmaailmaansa, jos vain haluaa.
Kaisla uskalsi vapauttaa itsensä.

Anonyymi kirjoitti...

Minäkin pelaisin, mutta en pidä häviämisestä. Isä aina antoi minun voittaa! kaislan kypsyyttä en ole vielä saavuttanut.

Anonyymi kirjoitti...

Loistava pakina! Isän (tai äidin tai poikaystävän) silmien kannustava loiste saa todella ihmeitä aikaan ja ihmisen tekemään jotain mitä oikeasti ei edes osaa.

Pelikentillä kuten liike-elämässäkin etulyöntiasema on sillä, joka saa sanella säännöt - tai joka osaa muuttaa niitä kesken kaiken omaksi edukseen.

Anonyymi kirjoitti...

Tosi hieno tarina. Kiitos!

arleena kirjoitti...

Pelin hurma ja lumo vei Kaislaa, mutta häviön tunnustaminen oli vielä vaikeaa. Sekin aika koitti, että pelin kaikki vivahteet aukenivat. Peli oli voitettu.

Loistavaa tekstiä on ilo lukea, tekstisi on loistavaa.

Sinulle taitaa kirjankustantamot olla tuttuja, se välittyy myös tästä pakinasta.
Onkohan vielä tehty käsikirjaa:
Kuinka tulla hyväksi bloggaajaksi

Anonyymi kirjoitti...

Minun piti kesken pakinan mennä katsomaan, koska pelikirjamme on tehty, vuosiluku on 1976. Sitten pakinan lopussa olikin valmistuneen kirjan kuva.

Manio pakina ja taas taitavasti kirjoiettu.
Minä olen myös sellainen pelihullu; sen takia varmaan nuorena urheilinkin, vaikka joskus otti lujille, kun ei voittanut. Nyt pelaan korttia miehen kanssa ja joskus shakkia.

isopeikko kirjoitti...

Olipas mukavaa tekstiä joka antoi ymmärtää olevansa ihan tottakin vielä. Pelaaminen on mukavaa kun pelit ja pelaajat vaihtuvat ja pitää miettiä uusia pelistrategioita.

Harakka kirjoitti...

Kyllä olikin hieno pakina, ihan sanattomaksi meni itse!
Taito se on kyllä kirjoittamisen taito, ken sen osaa, ja sinä osaat!
Mäkin tykkään pelata korttipelejä, justiinsa Uutenavuotena pelattiin vanhemman ja nuoremman lapsemme ja heidän toisen puoliskonsa kanssa, ja hauskaa oli!
Mullakin on joskus jopa mahdollisuus niissä voittaa!

Lastu kirjoitti...

aimarii,
kiitos.
Kaislalla lienee voitontahto syvällä kiinni isän suhtautumisessa "menestykseen". Jos Kaisla tämän tajuaa, hän pääsee irti, toivon niin.

Obeesia,
niinpä. Ihmettelen heitä, joille on yksi lysti, voittaako pelin vai häviää. Ja silti pelaavat nauttien. Merkillisiä ihmisiä ;).

Isäsi rakkaus on rajaton. Hän on nähnyt, miten iloinen olet voitosta ja suonut sen sinulle.

Ina,
niinpä. Pelaajasta voi kasvaa ikuinen suorittaja. Uupuminenkin siinä touhussa saattaa uhata. Jotta voisi hyväksyä itsensä, pitää olla näyttöä enemmän ja enemmän, että kelpaisi itselleen ja heille, jotka tärkeitä ovat.

Totta, sääntöjen uudistus työyhteisössä saattaa lähteä tietyn "pelaajan" halusta pelata omaan pussiin. Organisaatiouudistusten perimmäinen syy voi olla heikossa johtajuudessa.

Ritviecav,
kiitos :)

arleena,
kiitos.
Kyllä: kustantamot ovat olleet osa leipäpuutani. Nyt kun olen työelämästä jo poissa, 'fiktiofaktaa' tuon ajan touhuista on hauska kutoa. Silkasta tarinoimisen riemusta.

Kuinka tulla hyväksi bloggaajaksi - siinäpä vasta haasteellinen kirjaidea.

Uuna,
pakina juoksutti sinut kirjahyllyn luokse :)

Pelien parhaat kypsyi lamavuosina; netti teki rynnien tuloaan, muttei ollut vielä nykypäivän kaltainen tietolaari ja lähde, joten koostekirjoilla oli paikkansa. Oli muuten hauska havaita, että teekkarikirjailija osoitti kirjan esimerkkipeleissä 'Kaislalle' paikkansa: hänelle ei jokaisessa pelissä suinkaan tulleet valtit käteen.

Isopeikko,
kiitos.
Totta on toinen puoli, toinen puoli leikkiä. Mutta yhtä kaikki hauska on elää ja pelata :)

Harakka,
sinäkin pelaat perheenjäsenten kanssa! Mikäs sen mukavampaa yhdessäoloa onkaan – etenkään jos joukkoon ei eksy murjotukseen taipuvainen huono häviäjä, kuten 'Kaisla' ennen muinoin olisi ollut ;)

Sirokko kirjoitti...

Loistava pakina! Kaisla oli kyllä tavallista taaperoa etevämpi tässä asiassa.
Itse olen lähtöisin peliperheestä, suuresta sellasesta. Eikä siinä armoa tunnettu, isommat sisarukset kyllä ottivat turhat luulot pois. Mutta mikä riemu sitten kun kasvoi tarpeeksi voittamaan edes joskus, johan se hivelee.
Jäinkin miettimään, onko sillä vaikutusta kenen kanssa lapsi pelaa, jos vain ymmärtäväisten aikuisten vai samantahtoisten ikäistensä.

Lastu kirjoitti...

Sirokko,
kiitos!

'Ydinluuta' on kommentissasi. Kiitos. Varmasti merkkaa, kenen kanssa pelaa siihen, kuinka korkealle voitontahto (-himo) nousee. Jos vastassa on sisaruksista hän, joka himmentää valoa, mikä vanhemmilta lankeaa lapsiinsa, hänet jos kenet haluaa voittaa pelissä vimmalla tulimmaisella. Esteettömät näköalat aukeavat, kun pääsee kapuamaan korkeimmalle palkintosijalle.

Anonyymi kirjoitti...

Heh, meillähän on tuo kirja hyllyssä, vaikka täytyy tunnustaa että niin sateista kesää ei ole vielä tullut että olisin ehtinyt sen aukaista.. ;) nyt tarkistin, ja samaa esipuhettahan sieltä löytyi, ei Kaislan vaan pojan nimissä ;)

Voisikohan Kaisla toimittaa sellaisen pelikirjan jossa neuvotaan: Miten häviät hymyillen? Meillä nimittäin ei onnistu edes Mustan Pekan peluu ilman kuurouttavan kimakkaa kestokiljuntaa jos PIrpana häviää. Jos lapsi häviää, se on meidän kaikkien häviö (kuulo ainakin häviää korvista)! Miten lapsen saisi tottumaan häviöön...?!?

Valln hieno kirjoitus, taas kerran!

Lastu kirjoitti...

Kutuharju,
jep, nyt osui pelikirjan piilomainonta just jetsulleen kohalleen :). Pitäähän sitä ex-vävyn kirjan markkinoinnin eteen ex-anopin jottain tehhä, kun hänet sain houkutelluksi kahlaamaan suosituimpien pelien kirjon läpi ja kirjoittamaan ne auki tarinoiksi. Esipuheen teekkarivävy kirjoitti lohdutukseksi, kun oli kyllin monta peliä reaktioineen anoppinsa kanssa pelannut.

Pelien parhaissa seikkailevat perheemme jäsenet, 'Kaislakin', omalla nimellään. Ja arvaas pistikö vävy 'Kaislan' esimerkkipeleissä joka kerran voittamaan. No ei, niin mukavaa kuin se olisi ollut. Ässät lähtivät 'Kaislan' käsistä livohkaan turhan usein ja tappio tuli. Kasvatusta, sanoi teekkari kun 'Kaisla' käsikirjoitusta hämmästellen tavasi.

Pirpanalle terveisiä ja vertaistukea. Ymmärrän, ymmärrän.Ei pelin hävinnyt halua kuulla, kuinka terveellistä on oppia sietämään häviö; ei auta tosiasia: ei aina voi voittaa... tappion tuskaa ei lievennä kuin aika. Joku psykologi kertoi, että affekti kestää neljä tuntia, sitten se laimenee. Neljä tuntia! Siinä kiehunnassa ja kärvistelyssä uhkaa palaa loppuun sekä itse että läheiset. Ymmärrän, tiedän. Kerran lapset videoivat tuskani kun olin hävinnyt shakissa Elämänkumppanille. Sitä jurnutuksen jyrinää, sitä valituksen volyymiä, sitä älyttömyyden ylistystä. Mitä tuommoisille muistorikkaille tunnekaseteille voi tehdä? Häpeäksikö ovat vai ojennukseksi? Pistäisinkö jäteastiaan vai raameihin?

Niin, ei minusta ole kuin myötäeläjäksi tai -kärsijäksi hänelle, jolle pelissä häviäminen on yhtä tuskaa. Suukko Pirpanalle :)

Anonyymi kirjoitti...

Ihana pakina jossa siis oli paljonkin totta taustalla.
Luulen että voitonhalu ja sitä kautta huonon häviämisen taito on osittain myös synnynnäistä, siitä pois oppii vain ajan kanssa, tarpeeksi monta kertaa hävittyään.
Tosin itse en vielä tiedä milloin se hetki koittaa.
Isännän kanssa pelaamme tosi harvoin, niin vahvasti kumpikin inhoaa häviämistä.
Samassa joukkuessa pelaaminen ei onnistu ollenkaan.

Lastu kirjoitti...

Mk,
kovimmat tuskat koen, jos häviän Elämänkumppanille. Mikä siinä on syynä? Hänelle puolestaan on yksi ja lysti, mikä on lopputulos. No jaa, sen jälkeen kun olin opiskellut shakin saloja melkein vuoden ja pelionni kääntyi harjoittelun myötä, hän huomautti, että shakki on oikeastaan aika tylsä peli. Nyt sekin on historiaa. Olen taantunut taidoissa ja pelionni vaihtelee kuin Suomen talvi.

Vastauksessasi on totuuden jyviä niin että nielaisen ne kaikki, kakistelematta :D

Kuka keksii pelin, jossa kaikki voittavat? Niin kuin joissakin arpajaisissa. Siinä voisi olla markkinarako. Ja ilo taattu.