perjantai 6. helmikuuta 2009

kuka ken kumpi kumpainen


kuva: Victor Barsokevitsch (1863–1933)

Elämänkaarikurssilaiset saavat tehtäväksi miettiä, mikä luonteessa on äidiltä, mikä isältä perittyä.

Totuuden hetki. Painajainen. Miten näitä voi erotella. Nyppiä pinsetillä: tämä tässä on äitiä, päivää; tämä isää, päivää, päivää. Leena on ymmällään, mutta yrittää – vaikka muistaa, että koko ihmiskunta polveutuu seitsemästä kanta-Evasta Itä-Afrikasta. Monenmoista erilaista koostetta on, jos on yhteistäkin, ihmisessä kuin ihmisessä.

Äiti vetäytyi syrjään, oli maailmoissaan, mutta myötäsyntyisestikö vai elämän satuttamana? Hän kärsi. Ilo loisti hänen kasvoiltaan poissaolollaan. Mutta kun Leena laskee syyttävän etusormensa alas, hän kohtaa synnyttäjänsä, elämän antajansa, uudella tavalla. Hän liikuttuu. Myötätunto, joka alkaa vallata tilaa, on uutta ja tunteitten kahtiajakoisuus – äiti ”paha, hyljeksijä”, isä ”hyvä, hyväksyjä” –, sekoittuu ja sulautuu: minä olen minä ja sanon kuin kaksivuotias Eino Leino peilin edessä: ”Ei oo Eino nätti, mutta Eino on lyttinnäköinen.”

Mutta millainen isän ja äidin kuva olen, Leena pohtii ahdistuneena ja kokee joutuvansa häkkiin, mistä ei ole ulospääsyä. Onko tässä kaivelussa mitään järkeä.

Olenko kuten nurkissa lymyilevä huonolla itsetunnolla raiskattu äiti? Tai kuin filosofinen, sairaita työkseen parantava ja ihmisten välistä tasa-arvoisuutta puolustava, mutta syvää surua katseessaan kantava isäni? En tiedä, Leena ravistelee päätään, antaa vauhtia ajatuksilleen.

Maailmanparantajaksi hän tunnustautuu siitäkin huolimatta ettei koskaan saavuta sitä mitä hakee, ei vain omasta elämästään vaan myös laajasti: täydellistä (tai ainakin sinne päin) harmoniaa ihmissuhteissa ja oikeudenmukaisuutta, tasavertaisuutta perheiden elämässä ja yhteiskunnassa. Paratiisia, jota ei ole olemassa edes unissa. Hyvyydestä ja kauneudesta nousevaa ”laukeamista”. Alkuräjähdystä joka ei riko vaan luo uutta. Maailmaa jossa lasten on hyvä kasvaa ja aikuisten elää.

Se mikä oli äidissä voimatonta (tai hänen voimansa jäi piiloon), kypsyi Leenassa innostukseksi, jota isä valeli ja rohkaisi. Tai mistäpä tietää, vaikka äiti olisi ollut kuinka virtaava tahansa, mutta jäi suvantoon, isän varjoon? Ei tytär osaa eritellä, kumpi tulee kummalta, sillä kaksintaistelu hänen sisällään on kova. Parhaimmillaan se johtaa uuden syntymään. Pahimmoillaan hän uupuu – mutta nousee kerta toisensa jälkeen kuin unesta herännyt tähyilemään taivaan ja maan yhtymäkohtaa.

Mutta pakko on päästä kurssin tehtävässä eteenpäin. Leena pyörittää päätään ja napaansa ja kynäänsä niin rehellisesti kuin kykenee. Kukin on oman itsensä (ja elämänsä) paras asiantuntija ja tulkitsija, ohjaaja rohkaisi. Joskus eväitä saa järsiä koko elämänsä ajan. Ja jos ei muista pysähtyä ja pitää ruokataukoa, on tunnereaktioidensa suhteen tuon tuostakin ymmällä. Eksyksissä itsestään. Joten kai tämä kannattaa, Leena päättää ja antaa keltaisen lyijykynän (jäljen voi tarvittaessa pyyhkiä) kaivella selkäytimestä:

Minussa elää ristiriita.

Olen ujo. Olen rohkea.
Olen ylpeä. Olen nöyrä.
Olen alistuja. Olen dominoiva.
Olen avarakatseinen. Olen ennakkoluuloinen.
Olen katkera. Olen kiitollinen.
Olen innostuja. Olen luovuttaja.
Olen lahjakas. Olen lahjaton.
Olen sisäänpäin kääntynyt. Olen sosiaalinen.
Olen omistushaluinen eläin. Olen humaani ihminen.
Olen luotaantyöntävä. Olen puoleensavetävä.
Olen kunnianhimoinen. En ole kunnianhimoinen: ihmisarvo itsessään riittää, sitä ei tarvitse ansaita.
Olen laiska. Olen ahkera.
Uskon. En usko.
Olen itsepäinen. Olen periksi antava.
Olen rauhallinen. Olen rauhaton.
Olen ruma. Olen kaunis.
Olen vanha. Olen nuori.
Olen itsekeskeinen. Olen empaattinen.
Olen pelkuri. Olen rohkelikko.

Leena pysähtyy. Hän ei osaa jatkaa. Miten ihmeessä voi arvioida itseään? Jos sanoo jotain kaunista, tunnistaa tunteen, joka on jatkuvassa päivystystilassa sisikunnassa ja nousee pintaan herkästi: sen nimi on häpeä. Jos sanoo rumaa, häpeä on yhtä kaikki paikalla valppaana kuin palosotilas. Tämä tehtävä on yhtä litistymistä puun ja kuoren välissä. Millä keinoin löytyvät juuret ’tunne itsesi’ -matkalla kohti itseymmärrystä, minne elämänkaarikurssi viitoittaa.

Eipä Leenan auta muu kuin kysyä mieheltä, jonka kanssa on elämänsä jakanut vuosikymmeniä: – Sano, millainen olen ja mistä ’se jokin’ on tullut luonteeseen, taipumuksiini ja fyysiseen olemukseeni (Leena luettelee kurssin vetäjältä saamansa litanian). –Sano hyvät ja pahat, kakistelematta.

– Sinä olet minulle yksi ja ainoa, kallein ja rakkain, mutta silti olet ihan kuin kuka tahansa meistä. Jokainen haluaa olla hyväksytty semmoisena kuin on. Ja sen jälkeen alkaa keskinäinen hyvän tahdon turvallinen matka. Semmoisella matkalla kritiikkikin vie eteenpäin. Turvallisuudentunne on päämäärämme.

Leena katsoo häntä. Miettii. Avaa ikkunan. Sulautuu maisemaan, mutta ei sula näkymättömäksi.

Minä kuulun joukkoon, hän laulaa. Painajainen on ohi. On yhteys. Olen osa luomakuntaa, jonka fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin eteen on eläminen. Me emme ole keskenämme tuntemattomia sotilaita enää.

Ja maailmanparannusta on sekin, että välillä voi katsella – maailmanmurheista huolimatta – kaikessa rauhassa ilman varjoja muurahaisen takajalkaa, järven jääpeitettä tai ohrahelmeä. Saa unohtaa lööpit ja itseanalyysit ja keskittyä iloon ja rauhaan.

Leena ottaa keittiönkaapista ohrahelmen, hämmentää puuroa ja nauttii kypsyneen viljan täydestä mausta. Kutsuu myös miehen syömään.



(klikkaa kuva isoksi niin näet heidät puuroaan popsimassa)

pakinaperjantai

17 kommenttia:

arleena kirjoitti...

"Jokainen haluaa olla hyväksyty semmoisena kuin on."

Kiteytettynä luonneanalyysi on juuri oikeaan osunut. Muistaisimmepa aina tämän. Olisimme suvaitsevaisia.

"Turvallisuudentunne on päämäärämme."
Tämä kaikille.

Yksinkertaista on kaikki loppujen lopuksi.

Anonyymi kirjoitti...

-"Eksyksissä itsestään."

-"Olen osa luomakuntaa, jonka fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin eteen on eläminen."

- "Semmoisella matkalla kritiikkikin vie eteenpäin."

Kun osaisimmekin elää ja tarkastella itseämme noiden lainausten mukaan!
Kirjoituksesi antoi paljon ajattelemisen aiheita!

Anonyymi kirjoitti...

Sekä - että. Näin se on, kaikki on kaikessa. Jokaisessa solussamme on koko perimämme. Meissä elävät kaikki menneet polvet, ja tulevatkin piilevinä. Ominaisuudet odottavat sisällämme esiinkutsumista. Olosuhteet luultavasti vaikuttavat aika paljon siihen, mitkä niistä lopulta nousevat vallitseviksi.

Ihminen on monimutkainen olento. Thomas Mannilta kysyttiin kuka henkilö Buddenbrookeissa edustaa häntä itseään. Mann vastasi: "Jokainen. Aivan jokainen on minua itseäni."
Aika mielenkiintoista, niin erilaisia tyyppejä kuitenkin Buddenbrookien henkilögalleriaan mahtuu.

Anonyymi kirjoitti...

Minäkin kerron omat lainaukseni tekstistäsi:

"siitäkin huolimatta ettei koskaan saavuta sitä mitä hakee"
"olet ihan kuin kuka tahansa meistä"
"hyväksytty semmoisena kuin on"

Tuntuu niin hyvältä, että olet palannut Blogistaniaan...

Anonyymi kirjoitti...

Olen ollut samoilla jäljillä muutama vuosi sitten, kun kirjoitin runon:

Olen puhelias kuten isäni
mutta hiljainen kuin äitini
Sana paisuu minussa
pullistaa vatsani
Kävelen taas Sirkkalankatua
ylöstakaisin, alastakaisin
jotta synnytys käynnistyisi
Muistan syntymän ihmeen
huikaisevan onnen
Aika pudotti pelon pois

Olet käsitellyt hienosti ja monipuolisesti itsensä etsimistä. Se ei ole helppoa, koska meissä on isäämme, äitiämme, etenkin isovanhempiamme, opettajiamme, kavereitamme, kyläämme, maailmaamme, aikaamme. Kaikki antavat oman jyvänsä puuroomme.

Minua miellytti erityisesti loppu, missä kirjoitat, miten meillä on lupa katsella muurahaista, jäitten lähtöä, tuulta, lehden putoamista - näin omin sanoin ilmaistuna - mutta arvostaen. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä paremmin oivaltaa, miten tärkeä juuri tämä kohta on.
Kiitos hienosta kirjoituksesta.

Anonyymi kirjoitti...

"Olenko kuten nurkissa lymyilevä huonolla itsetunnolla raiskattu äiti? Tai kuin filosofinen, sairaita työkseen parantava ja ihmisten välistä tasa-arvoisuutta puolustava, mutta syvää surua katseessaan kantava isäni?"

Tämä kohta kirjoituksessasi osuu johonkin sisälläni. Tämä(kin) on kuin meidän perheestämme. Onko filantroopin joskus vaikea nähdä lähelle. Minunkin isäni, empaattisen, tasa-arvoa arvostavan, rahasta piittamattoman, potilaitaan kuuntelevan ja heitä ymmärtävän, suvaitsevaisen isäni oli ilmi selvästi joskus vaikea nähdä ja ymmärtää puolisonsa turhautumista. Silloin kun jotain pääsi purkautumaan, se kuitattiin hysteriaksi. Kysymys oli varmaankin erilaisesta temperamentista: toinen osasi näyttää tunteensa, toinen ei. Jälkimmäinen oli "järkevä, rationaalinen". Joskus ihmettelen, miksi hän ei kyennyt enemmän tukemaan äitiäni, olemaan hänelle läsnä. Ehkä läheistä on vaikeampi kohdata kuin potilasta.

Toisaalta aika oli toinen, eikä esim. masennusta kenties diagnosoitu samoin kuin nykyään. Ehkä se oli juuri "hysteriaa" tai "huomionkipeyttä".

Harakka kirjoitti...

Hieno oli kirjoituksesi.
Mutta vastaan lyhyesti, että kaikki me varmaan halutaan kuulua joukkoon, ettei joutuisi olemaan yksin, tulla hylätyksi. Kaikkihan me haluttaisiin olla hyväksyttyjä!
Ihanaa on, jos löydämme matkallamme turvallisuuden tunteen, mikä kantaa meitä elämän halki!
Mutta kiitos kauniista ja puhuttelevasta, miettimään laittavasta kertomuksestasi!

Anonyymi kirjoitti...

Luin moneen kertaan pakinasi. Näitä asioita pohtii ja pyörittelee usein päässään.
Useimmiten kokee olevansa "eksyksissä itseltään".
Taidanpa mennä keittämään puuroa!

Lastu kirjoitti...

arleena,
totta. Olla hyväksytty ja kokea turvallisuutta, siinä hyvän elämän peruspilarit. Yksinkertaista. Mutta jos perusta elämän alussa järkkyy ja lapsi ei saa turvaa, aukeaa monimutkainen, kiemurainen tie. Eksyykin.

Onneksi turva ja hyväksyntä on mahdollista saavuttaa myöhemminkin, ainakin osittain. Mutta vaikeaa voi olla. Lohtuna on, että "särkyneellä" kasvaa myötätunto kärsiviä lähimmäisiä kohtaa. Ja hyvä tahto.

Marjukka,
mieleen tulee Albert Schweitzer, jonka tunnuslause on 'elämän kunnioittaminen', ihmisten ja eläinten.

Ina,
niinpä, me olemme paljon "enemmän" kuin vanhempamme. Ihmisen salaisuuden äärellä sekä haltioituu että hiljenee. Olen antanut DNA:ni kansainväliseen geenipankkiin, jossa ei analysoida ominaisuuksiani mutta kulkureittini kanta-Evasta tähän päivään käy ilmi; ns. äitijana. Mielenkiintoista.

mm,
kiitos kauniista sanoistasi, hyvän tervehdyksestä. Kohtaamme.

Uuna,
runosi synnyttää omaa elämääni. Silmät rävähtävät asentoon, missä näkee: apposelleen. Kiitos.

Niin, maailmantuskan jatkuva murehtiminen ei välttämättä auta itseä, ei läheisiä, ei kylää, ei maita eikä mantuja. On lupa olla ahdistumatta jokaisesta lööpistä. Murheen ei pidä kroonistua. Sitä saa annostella oman kestokyvyn mukaiseksi ja tehdä voitavansa mutta "kaikkea" ei voi. Konsta Pynkkänen katsoi muurahaisen vaellusta kannon nokassa. Niin on hyvä tehdä. Marginaaleissa on elämän mahlaa. Intensiivisessä pysähtyneisyyden tilassa voi olla kauneus&kaikkeus – pienuudesta huolimatta, tai juuri siksi.

Ina,
kiitos kommentistasi joka – vuorostaan – on kuin minun "alkukodistani". Perheilmapiiriin kuului paljon salaista jännitettä, jonka vasta nyt näen - tai tulkitsen niin kuin isän ja äidin nyt ymmärrän. Puhutaan kultaisesta häkistä.

Isäni oli ylistetty "maailmalla". Joskus sellainen palvonta voi aiheuttaa kotona käsittämättömän suurta painetta – varsinkin itsensä mitättömäksi tuntevalle, huomionkipeälle puolisolle.
Siitä syntyy räjähdyksiä ja masennusta.

Harakka,
kiitos.
Turvallista matkaa – meille kaikille :) Olemme ihmisiä ihmisten joukossa, vajavaisinakin, mutta toinen toisemme ymmärtäen ja hyväksyen.

vapulis,
hih, niin, puuro on hyvää! Teinkin uuniohrapuuroa ja voi kuinka lempeältä se maistui voisilimän kanssa :)

Anonyymi kirjoitti...

Loistavaa pohdintaa! Kaikki kirjoittamasi kuulostaa hyvältä ja luonnolliselta, ikäänkuin järjestäytyneeltä. Olet nähdnyt ja ymmärtänyt hyvin. Itseäni ilahdutti erityisesti Leenan ristiriitaluettelo, jossa kai puit sanoiksi minunkin luonnekuvan :)

Anonyymi kirjoitti...

Sanotaan, miten vastakohdat täydentävät toisiaan. Loppujen lopuksi, onko se kuitenkaan niin? Luulen, että helpommin ihminen etsii toisessa omia piirteitään, niitä tuttuja.
Rakkaimman ihmisen silmissä haluaa tulla hyväksytyksi.
Kirjoitit syvällisesti pohtien, hyvin mielenkiintoisia pointteja.

Lastu kirjoitti...

Ruska,
miten lohdullista Leenan kuulla, että ristiriitoineen hän ei olekaan yksin ja kummallinen olento maailmankaikkeudessa, sillä Leenasta Ruska on hyvä ja mainio, joten siitä seuraa analogia, että myös... ;D

aimarii,
niin, olen samaa mieltä siitä, että samankaltaiset viihtyvät keskenään (omin kokemuksin sanottuna): jos toinen on esim. parkettien partaveitsi ja viihtyy maailman turuilla, toinen korven kätkössä; tulisiko siitä mitään, pitemmän päälle. Keikari kaipaa keikaritarta, luontoihminen luontoihmistä. Niin arvelen.
Kiitos sanoistasi.

Crane kirjoitti...

Sellaista se on, ihmiseksi kasvaminen. Täynnä ristiriitaa ja rankkaa työstämistä. Tärkeintä lienee, että hyväksyy itse itsensä...

Olet taitava kirjoittaja ja kuvaaja! Kiitos tästä ajatuksien herättäjästä.

Tuollaiselle kurssille olisi kurjenkin syytä liihottaa...

isopeikko kirjoitti...

Kerrassaan hienosti kirjoitit. Täyteläisesti :)

Lastu kirjoitti...

Crane,
kiitos kauniista sanoistasi.

Mene ihmeessä elämänkaarikurssille, jos on tilaisuus. Minulle tuo matka oli käänteentekevä. Sain luottamuksella kirjoittaa tietyt mieltäni raskauttaneet asiat kurssin vetäjälle vaitiolovelvollisuuden sitomalla luottamuksella. Siitä se 'uusi elämä' lähti liikkeelle. Vapauduin kuormista. Sen jälkeen näki elämän monet värit.

Isopeikko,
sydämestäni kiitän :)

Anonyymi kirjoitti...

Samoinhan sitä katsoo lapsiaankin.
Ylpeänä kun näkee tiettyjen piirteiden periytyneen, nolona kun huomaa ja tunnistaa omat ärhäkät puolensa ja tapansa.
Ja usein ihmettelee miten monta erilaista sekoitusta omista vanhemmista on tullut.
Ihanan inhimillistä - sillä miten ikävystyttävä olisikaan maailma täynnä täydellisiä ihmisiä!

Kiitos ajatuksia herättävästä "painajaisesta".

Anonyymi kirjoitti...

Mk,
olepa hyvä.
Niin, ja minkähänlaisen pakinan lapset kirjoittavat vanhemmistaan. Sen kertoo aika, ja sen aika saattaa olla vasta sitten kun vanhemmat eivät ole lukemassa heidän kirjoituksiaan 'mikä luonteessani on isää, mikä äitiä'. Ja lopputulema voi hyvinkin olla, heilläkin: en tiedä.

Metka on luomus nimeltä ihminen.