tiistai 28. huhtikuuta 2009

matematiikka (pakinaperjantai)






1953


Snellmanin kansakoulun ekaluokkalaisilla on laskennon koe.
Kuinka paljon on 11-2=?
Kaisla tietää vastauksen ja on osaamisestaan iloinen. Ennen kuin hän raapustaa numeron 9 ruutupaperille, hän viipyilee oikean vastauksen suomassa mielihyvässä ja nostaa silmänsä kohti luokkahuoneen kattoa – mutta voi ei: matkalla hänen katseensa osuu vahingossa vieressään istuvan Tuulan valmiiseen vastaukseen, kauniisti kaartuvaan yhdeksikköön. Millä hän nyt todistaa opettajalle, että osasi laskea koetehtävän ihan oikein ihan itse? Opettaja on puhunut monina koulupäivän aamuhartauden hetkinä heille, essuliinaisille lettipäisille niiaajille ja polvihousuisille pokkaajille, rehellisyydestä ja omatunnosta. Jokainen poika ja tyttö saa taivaan enkeliltä päivän päätteeksi joko mustan tai valkoisen helmen elämänsä helminauhaan aina sen mukaan miten rehellisesti on päivänsä elänyt. Montakohan mustaa, montako valkoista helmeä minulla jo on, Kaisla hätääntyy mutta ei osaa laskea, minkä enkelihelmen hän tänä iltana saisi.

Kaisla piirtää koepaperiinsa vastauksen 9, mutta osaamisesta on nyt ilo poissa. Hän katsoo yhdeksikköään kauan. Numero ei jätä rauhaan. Kaisla tekee päätöksen: hän muotoilee yhdeksikköään ja pyöräyttää silmukan alle toisen silmukan. Syntyy 8. Ehkä opettaja ymmärtää mitä on tapahtunut (opettajahan on kaikkitietävä ja –näkevä): Kaisla vastaa niin kuin vastaa enkelihelmien vuoksi, vaikka tietää että oikea vastaus on yhdeksän. Tietää sen ilman Tuulaa.

Opettaja jakaa kokeet takaisin. Kaislalla ovat muut laskut oikein mutta yksi tehtävä väärin. Hän saa kokeista 9 ja Tuula saa 10. Hän kuiskaa Tuulalle: ”Onnea!” Seitsemänvuotiaan elämä on nyt oikeinpäin.


Y
hdentoista vanhana Kaisla pyrkii oppikouluun. Vaikka Kaisla osaa laskea, numerot eivät häntä sytytä niin kuin kirjaimet, sanat, lauseet ja niistä kudotut tarinat. Isä opastaa: kun lasket pääsykoelaskuista sen ja sen verran oikein, pääset oppikouluun. Kaisla ottaa isän sanat kirjaimellisesti: hän laskee ”sen ja sen verran” laskuja oikein ja kerää pisteitä kylliksi että pääsee oppikouluun. ”Mikset laskenut kaikkia laskutehtäviä? Etkö osannut?” isä kysyy. ”Olisin osannut, mutta ei huvittanut. Isä, sanoit, että vähemmälläkin pääsee sisälle”, Kaisla selittää päivänselvää.

Oppikoulussa Kaisla saa parhaaksi ystäväkseen Maijan. Ainoa erottava tekijä on, että Maija rakastaa matematiikkaa, Kaisla ei, mutta Maijan intohimon myötä Kaislakin rupeaa laskemaan kotitehtäviä, antaa niille aikaa ja ajatuksia. Kokeet sujuvat hyvin: algebra ja geometria nousevat kahdeksikosta kymppiin. Mutta sisimmässään Kaisla ei kiitettävistä kiitettävästi iloitse, sillä edelleenkään hän ei pidä matematiikasta. Isänkin ilo kohonneista arvosanoista vain harmittaa. Kaislasta tuntuu että häntä viedään kohti sellaista maailmaa mitä hän ei halua.

L
ukio alkaisi syksyllä. On valittava, meneekö lukemaan pitkää vai lyhyttä matikkaa. Ja kääntyykö sielutieteen vai biologian puoleen; molempia ei voi opinto-ohjelmaan ottaa. Kaisla on valintansa tehnyt. Isä, yleensä niin lempeä, jyrisee: ”Tulet ikäsi katumaan, jos et valitse biologiaa ja pitkää matematiikkaa.” Kaisla pitää päänsä. ”Isä, sinulle matematiikka ja biologia ovat kaikki kaikessa, mutta minulle intohimoasi ja motivaatiotasi luonnontieteitä kohtaan et voi siirtää”, Kaisla perustelee kuin kirjanoppinut konsanaan ja isä huokaisee.

Kaislalla ovat mielessä muut kuin numerot; häntä kiinnostavat elämänfilosofiset pohdinnat ja kirjallisuus. Matematiikka tuntuu jäykän eksaktilta. Kun vastaus on löytynyt, siinä se olla tököttää kuin patsas eikä muuksi muutu. Näin on ollut, on nyt ja tulee olemaan. Ei elämän arvoituksia laskemalla ratkota, Kaisla tuumaa (eikä aavista kuinka käyttökelpoinen ajattelun väline matematiikka todellisuudessa on).

Hän on päättänyt ettei kirjoita ylioppilaskirjoituksissa matematiikkaa. On turhaa laskea laskuja jokaisen; laskekoot he jotka ovat niistä kiinnostuneita.

Kuin pisteeksi ajatuksilleen hän jättää lukion ensimmäisen vuoden syksyllä algebran ja geometrian kotitehtävät tekemättä ja nappaa pari vuotta vanhemman sisarensa matikan vihkon mukaansa koululaukkuun. Matikan opettaja, Kieku nimeltänsä, kiertää pulpettien välissä ja tarkastaa oppilaiden vihkoja, pysähtyy Kaislan pulpetin viereen, nappaa hänen vihkonsa, nyökkää hyväksyvästi, lehteilee vihkoa eteenpäin, mumisee: olet laskenut koko vuoden kurssin, onpas sinulla motivaatiota, voisit siirtyä nyt viimeistään pitkälle matikalle, mitä ihmettä... Kieku ällistyy. ”En minä ole niitä laskenut, se on sisareni vanha vihko”, Kaisla selittää ja näkee miten Kiekun kuuluisat punaiset läikät syttyvät poskipäille, jolloin Kaisla yrittää lohduttaa kiivastunutta opettajaa: ”Eikö riitä, että matemaattiset probleemat on perheessämme jo ratkaistu. Ei kaikkien kannata käyttää aikaansa samojen tehtävien miettimiseen, se on tårta på tå...”, mutta kun hän vilkaisee tummanpunaiseksi muuttunutta Kiekua, katsoo viisaimmaksi vaieta. ”Tuot ensi tunniksi OMAn vihkosi tarkistettavakseni ja ongelmat olet ratkaissut ITSE.”

Kaisla ratkoo kotona matikan tehtävät, tuo ne Kiekulle, joka nyökkää sanomatta sanaakaan. Seuraavista geometrian kokeista Kaisla saa kympin, luokan ainoan. Mutta pysyäkseen linjalleen ja motivaatiolleen uskollisena hän jättää tämän oikun jälkeen laskut taas laskematta (tuo tunnille tyhjän vihkon) ja nollalinjalla pitäytyessään saa seuraavista kokeista neljä ja puoli. Todistukseen tulee seitsemän – ja Kaisla saa rauhan miettiä elämänfilosofia kysymyksiä. Kieku jättää hänet, joka ei aio pitkää eikä lyhyttä matematiikkaa kirjoittaa, oman onnensa nojaan. Viesti on mennyt perille.

2009

K
aislalla on kolme lasta. He ovat kaikki hurahtaneet matematiikkaan. Omin eväin. Omin motivaatioin.

He ovat jo maailmalla ja Kaisla muisteluiässä. Hän selaa perheen yhteistä päiväkirjaa. Kuopus on kirjannut vuosia sitten eräänä kesäisenä hellepäivänä (jolloin aurinko on korkealla ja pilvet tietymättömillä taipaleilla) ilonsa perimmäisen lähteen. Häntä mietityttää ja ilahduttaa – olkoon loma taikka arki:



(klik)

Kaisla nostaa katseensa taivaalle ja puhuu isälleen tuonilmaisiin tähtien taakse hellästi ja kiittää:

Isä, sinä tutustuit äitiin heinäpellon laidalla kesällä 1936, kun annoit ehtolaiselle yksityistunteja matematiikasta. Nyt on vuosi 2009 ja sinun intohimoinen rakkautesi matematiikkaa kohtaan sujahti lävitseni mutta tarttui lapsiini. Heillä on Aladdinin taikalamppu hallussaan. Jos eläisit, voisit keskustella matematiikasta lapsenlastesi kanssa. Minä en kykene siihen, koska pohja pettää. Voisin tietysti kirjoittaa runon matematiikasta, mutta ehkä joskus toiste sen teen. Jotain olen kuitenkin oppinut elämäni kuluessa. Voin mutkittelematta ja turhia problematisoimatta kertoa totuuden: 11-2=9.


Pakinaperjantai: matematiikka


23 kommenttia:

arleena kirjoitti...

Matematiikka synnytti omakohtaisen elävän pakinan.

Taas loistavasti kirjoitettu, eikä ihme, kirjoittamisen olit valinnut jo hyvin aikaisessa vaiheessa.
Siirsit sen isän toivoman alueen lapsiisi - tiedostamatta.

Pellon pientareella kirjoitti...

Ihana tarina :). Ja kuvasi oivallisesti lapsen ja nuoren logiikkaa ja ajatusmaailmaa. Ihana tuo toinen kuvakin. Kiitoksia.

Famu falsetissa kirjoitti...

Hieno pakina.
Hyvä Kaisla, toteutit itseäsi. Moni sortuu isän tai jonkun muun vaatimuksiin ja joutuu turhaan kamppailemaan vastenmielisten asioiden kanssa.

Sirokko kirjoitti...

Tuo oli kyllä paras perustelu että 'matemaattiset probleemat on jo perheessämme ratkaistu', olisin halunnut olla sen opettajan asemassa kuulemassa, varmaan mielessään kiherteli vaikka ankaraa esittikin.
Sinä olet saanut niin paljon lamppuja valaisemaan elämäsi tietä että on ollut varaa muutama sammuttaakin, tehdä omia valintoja, hienoa. Matemaattisuuskin on sinussa mutta olet antanut sen siirtyä sinne missä on ollut vastaanottavampi maaperä, lapsiisi.
Miksiköhän matikka tuntuukin jossain vaiheessa niin pelottavalta, muistan toimineeni aivan samoin valitessani lukion aineita, tuntui että matikkalinjalla elämäni muuttuisi numeroiksi ja mielikuvitukseni kuolisi.
Hienosti tarinoitu!

Ina kirjoitti...

Mainio pakina! Ihana on lapsen logiikka, jolla optimoit oppikouluun pääsemiseksi uhrattavan ponnistuksen. Hullu turhaan työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Oppikouluun pyrkiminen on kiperä paikka. Äitini kertoman mukaan häntä oli etukäteen jännittänyt, miten hänen lapsensa tulisi selviytymään. Olin kuulemma lohduttanut häntä sanomalla että ei kannata yhtään jännittää, minä ajattelen että kyseessä on tavallinen koe ja lasken laskut ihan niinkuin aina muutenkin.

Mk kirjoitti...

Liikutti ja hymyilytti, toi muistoja mieleen.
Hyvä pakina!

Ja lopputulos, tuon ymmärtämiseen menee monilla kauan.
Se tosiaan on 9 ja piste.

Ruska kirjoitti...

Ihana ihana pakina :D Luulenpa, että käsittelit tuossa sitä ns. korkeampaa matematiikkaa. Vai mitä muuta on tuo elämän matematiikkaa, jossa jokaisella on omat lahjakkuutensa ja kukaan ei pysty määräämään, miten ne lahjat jakaantuu...
Kerrassa huikea veto tuo "Eikö riitä, että matemaattiset probleemat on perheessämme jo ratkaistu" :D :D :D

isopeikko kirjoitti...

Olipas elämän mittainen seikkailu :)

Anonyymi kirjoitti...

Samoja teitä on tässäkin asiassa kuljettu. Yksi lusikkakin on matikkakilpailusta oppikoulussa, kuin vahingossa tullut. Mutta sanat ovat hienoja, maagisia ja vietteleviä - myös kuvat minulla - mutta ei niitä voi numerot eivätkä kaavat vangita tai niiden arvoa horjuttaa.

Onneksi on niin kuin on, kaikkia meitä tarvitaan.
Hienon pakina olet kirjoittanut: kaari laskusta samaan laskuun kiertää suuren kehän, mutta päätyy niin kuin ymmärrettävää on. Mutta jännästi nuo geenit hyppivät sukupolvien yli. Kaislan isä sai kannattajia ja pian varmaan Kaislakin taas.

Mot = mitä tästä opimme = että koskaan, KOSKAAN, ei saisi lasta pakottaa liikaa omien mieltymystensä mukaan. Jos lapsi ei tiedä, mitä tekisi, silloin voi johdatella ja auttaa, se on eri asia. Mutta jos väkisin pakottaa toisen muuttamaan mielipiteensä, se on väärin. Kaikki eivät ole yhtä ponnekkaita kuin Kaisla, joka piti puolensa. Onneksi piti, muuten emme olisi tätäkään taitavaa pakinaa saaneet lukea. Kiitos Kaisla ;-)

Harakka kirjoitti...

Olipa hieno pakina!
Sinä toteutit sen, mitä halusit, mikä on hyvä asia!
Tämä on monelta muulta jäänyt tekemättä, ja nyt ovat ehkä hukassa koko elämältä!
Eivät pärjänneetkään siinä, mihin hänet haluttiin.

Nana kirjoitti...

Hienosti soljuva tarina, jossa kaikki sanat kohdallaan. Nautin tästä ja sen sanomaa jäin myös miettimään, kiitos!

aimarii kirjoitti...

Voi hyvä jysäys, miten upea pakina!
Minä olen Kaislan ihailija, kun rohkeasti pysyy ajatustensa takana ja uskoo vuorenvarmasti omiin valintoihinsa.
Käsittelit Kaislan koulunkäyntiä lämmöllä ja mikä parasta, loppu hyvin.
Tykkäsin valtavasti lukemastani. Moni asia tuntui Kaislan koulutarinassa niin läheiseltä ja tutultakin.
Oma oppikouluun lähtöni jännitti, sillä pikkukylältä ei ennen minua juuri tyttöjä lähetetty kouluihin ja kuulin naapurin miehen juttelevan isälle: ei kannata likkalasta kouluttaa, menen miehelle ja rupeaa lapsia tekemään.
Isäpä antoi minun mennä oppikouluun kuitenkin. Sekin on yksi tarina, miten 12v. menee vieraalle paikkakunnalle alivuokralaiseksi ja yrittää omin nokin tehdä ruokansa ja lämmittää puilla ja selvitä koulusta ja koti-ikävästä.

Inkivääri kirjoitti...

Kaunis tarina lapsista ja matematiikasta monessa polvessa - onneksi Kaisla sai pitää päänsä:)

hpy kirjoitti...

Mukavasti kirjoitettu tarina elamasta. Kovin lyhyen matikan lukeneena ymmarran taysin Kaislan tunteet. Myos sen etta jossain vaiheessa sita matikkaa olisi ehka tarvinnut.

Lastu kirjoitti...

arleena,
isän (matemaattinen) perintö voi olla jälkeläiselle raskas taakka – tai iloinen lahja. Sytyke tai sammute. Täysosuma tai huti :).

Pellon pientareella,
tuo toinen kuva on suoraan kuopuksen kynästä (ja mieltymyksestä). Matikan pohdinta voittaa kirjan. On ollut merkillistä (ja hurmaavaa) katsoa hänen syttymistään matikalle. Se tuo hänelle ilon niin lomalla kuin arkisessa aherruksessakin. Sitä suurempi on matemaattisen lahjakkuuden arvo, kun tietää, ettei moni asia ole ollut hänelle, cp-vammaiselle, itsestään selvää...

Famu falsetissa,
niin, motivaatio on merkillinen juttu. Sitä harvoin voi lusikalla väkisin haluttoman suuhun työntää. Kuinkahan monta leipäammattilaista pakkopullineen maailmassa pyörii?
Vanhempien kunnianhimo saattaa sammuttaa innostuksen liekin nuoren omimmista taipumuksistaan, jos hän ei niitä sanotuksi saa eikä kykene pitämään huolta tiensä raivaamisesta, motivaatiostaan.

Sirokko,
hauska kuulla, sinullakin vastaavia kokemuksia :).

Matikka on lapsilleni kauniissa 'tarkkuudessaan' loputon ilonlähde ja käyttökelpoinen väline ammateissaan. Minä taas mietin: sanoja voi pyöritellä asenteella 'toisaalta, toisaalta' - mutta säilyykö sama vaihtoehtoisten puntaroimisten mahdollisuus matikan suhteen sen jälkeen kun ratkaisut ovat löytyneet ja maaliin osuneet :). Läheiseni ovat laskijoita, matemaatikkoja ja luonnontieteilijöitä, minä heidän keskellään pyörittelen päätäni. En ymmärrä sitä minkä ymmärrän. Ei kun päinvastoin. Ymmärrän sen mitä en ymmärrä. Tai toisaalta...

Ei minulla ole asiantuntemusta eikä niin paljon puhuttua substanssia mihinkään asiaan. Sanoja on. Tynnyreitä kopistelen välillä. Ai niin, elämäntarinakurssilla sanottiin että jokainen on oman elämänsä asiantuntija. Onhan sitä siinä – ihmettelemistä, tarinoitavaa - meillä jokaisella :).

Ina,
isäni on ollut ilmeisen suuri auktoriteetti minulle, koska niin monen tapahtuman olen elämässäni unohtanut mutta tietyt keskustelut isän kanssa jääneet lähtemättömästi mieleeni. Tuon ohjeen - kuinka monta laskua pitää olla oikein, jotta oppikouluun pääsee - muistan kirkkaasti ja sen miten laskin pääsykokeissa kynäni lepoasentoon, kun neuvotun määrän olin laskenut ja olin varma että ne ovat oikein. Mitä turhaa vaivautua lisää.

Olet osannut lohduttaa huolestunutta äitiäsi. Lapsi tietää välillä mistä narusta kannattaa vetää, ettei äiti suotta "surisi". Ja varmasti olet tiennyt omat lahjasi: hyvin menee. Pontta ja näkemysta, logiikkaa, on sanomisellasi ollut - jo pienestä pitäen :).

Mk,
niin, pitkä matka voi olla siihen, että tohtii osaamisensa näyttää, eikä problematisoi sitä ympäristön paineiden alla. Kansakoulun uskovainen opettaja teki ehkä hyvää työtään koululasten sydämen eettisyyden viljelyssä, mutta tietyistä kieli- ja mielikuvista, mustasta ja valkoisesta enkelistä, tuli lopulta elämän suoraviivaisuutta haittaava näköalan este. Turha kiemurrella oikean vastauksen edessä. Vastaus on yhdeksän ja sillä siisti. Kun sen tiesi niin tiesi - ei vahinkovilkaisu luokkatoverin samaan oikeaan vastaukseen sitä muuksi muuta. Kyse ei ollut lunttaamisesta eikä varmistuksesta. Lapsi oli kaukana itsestään. Oliko Kaisla masokisti matemaatikko?

Ruska,
niinpä. Isälleni tutkimus ja luonnontieteet olivat pyhiä asioita ja niitä hän yritti valaa tyttäriinsä, joista kahdesta tulikin hänen ilokseen biologeja, minusta, kerettiläisestä, humanisti haapuilija :). Mutta edelleen olen onnellinen, että kuuntelin sydämeni ääntä (suloinen fraasi) ja valitsin sanat ja tarinat - vaikka lähes kaiken lukemani olen unohtanut. Onpahan siksi uusi päivä aina uusi, minkä voi täyttää lukemalla ja kirjoittamalla. Niitä kahta en vaihda...

Isopeikko,
elämän punainen lanka on välillä mutkalla kun kyllin pitkälle matka jatkuu. Taakse vilkaisemalla näkee valintojensa "juonen". Nuorena on tehtävä isoja päätöksiä. Nykyjään valintoja voi uusia myöhemminkin, mutta tuohon aikaan tiet viitoitettiin herkästi ja vahvasti ulkopäin, ellei pitänyt varaansa.

Uuna,
kiitos elämänviisaudestasi :).

Tuota sana- / numerohalukkuutta (nälkää) ja sen jakautumista mietin. Miksi toinen vetää puoleensa enemmän - jos edellytyksiä on kukaties molempiin. Voiko olla niin, että joku on 'haka' jossakin, muttei kiinnostu ollenkaan? Varmaan. Tyttäreni soitti viulua ja saksalainen koulu (jota hän Saksasta Suomeen palattuamme kävi) olisi halunnut hänet koulunorkesteriin, on kuulema niin loistelias virtuoija ja absoluuttisen sävelkorvan omaava soittoniekka, mutta lapsi teki tenän. Sanoi jyrkän ei:n. Viulu on nurkassa, yhä. Ulkopuolisesta tämä saattoi tuntua lahjojen tuhlaukselta, ei minusta. Hänellä on tiensä, jota pitkin kulkee käyttäen hyväksi (matemaattisia) lahjojaan. Elämä on liikuttava monine polkuineen.

Harakka,
niin, ehkä on luonnonvalintaa myös se, että ihmisillä on niin erilaisia taipumuksia. Muistan erään naapurini (kirjanpitäjän) joka rakasti numeroita niin, että kertoi ottaneensa taloyhtiömme laskelmat mukaan synnytyssairaalaan. Ponnisti esikoistaan maailmaan ja supistusten välillä lueskeli taseita. Sanoin oho, kunnes muistin, mitäpä tässä ohottelemaan: yksi tykkää yhdestä, toinen toisesta tässä maailmassa ja niin kai on tarkoitus ja hyvä. -Synnytinhän minäkin kirjan kanssa.

Nana,
niin, kun lukee tarinoita ja eläytyy niihin, tarina synnyttää tarinan omassa päässä, omin kokemuksin. Siksi on niin hauska lukea toisten kokemuksista. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja liikuttaa omaa elämää ja muistikuvia :).

aimarii,
kiitos :).

Oppikoulu, jota kävin, oli maalaislasten suosiossa ja lempinimeltään 'navetta'. Itse olin kaupunkilaislapsi, mutta monen maalta tulleen kaveri ja eläydyin heidän "kohtaloonsa", en kuitenkaan kylliksi, koska 'ikuinen ikävä' kuulla lisää heidän kokoemuksistaan ja tunnelmistaan on jäänyt jäljelle. Niinpä esitän sinulle 'vienon pyynnön': voisitko kirjoittaa joskus blogiisi tuosta ajasta? -Sisaren mies sanoo tullensa oppikouluun syrjäkylältä, viiden lossin takaa. Naureskelee, mutta on naurun takana muutakin...

Inkivääri,
näin "vanhana" on hyvä kohdata itsensä uudestaan aikana jolloin oli lapsi ja nuori; jokainen valinta piti tehdä ensimmäistä kertaa. Myös kamppailut omatuntonsa kanssa. Nyt näkee nuo ajat uusin silmin. On myös syytä olla kiitollinen.

hpy,
osuma :).

Jospa tässä kirjoittaa kiemurtelen ja selitän itselleni kuinka hyvin tein kun matikan hylkäsin - vaikka olisi ollut hyvä elämän varrella kurkistaa numeroiden taakse ja höllentää vastustusta. Näkisin, että matematiikka on hyväksi, ei pahaksi, kun maailmaa rakennetaan. No, markkinatalous (numeroineen) ei minua hurmaa, mutta siitä olen iloinen, että tyttäreni valjastaa matemaattiset mallinsa luonnon, ekologian hyväksi :). Hänellä on hallussa matematiikan perimmäinen tarkoitus ja se taitaa olla kaukana itsetarkoituksellisesta laskemista. Matikka voi olla – elämäksi. Rakennukseksi. Tulevaisuudeksi. Voi kun lapseni tai joku muu matikkaan hurahtanut kirjoittaisi pakinan "Oodi matematiikalle". Lukisin kernaasti (jos sinä ei olisi liikaa vaikeita kaavoja :D

mm kirjoitti...

Minä tunnistan tuollaisen päiväkirjayksilön. Hauskaa, että samassa kirjoituksessa on Silmarillion ja positiiviset kokonaisluvut ja äärellisyydet. Olet sinäkin osasi perinnöksi jättänyt....

Liisa kirjoitti...

Erinomainen pakina matematiikasta. Olin toki katsonut aiheen ja mielessäni sitä pyöritellyt, mutta en ole sanoiksi asti saattanut. Tässä on paljon tuttua. Itse lyhyen matikan pitkän pelossa valinneena ihmettelen, miten lapseni ovat siinä menestyneet. Ja monta muuta asiaa...

Mitä minä enää pakinaa tästä kirjoittaisinkaan, sinä teit sen jo ja loistavasti. Kiitos!

(Muuten, Kallaveden jää on melko mustaa jo. :))

Obeesia kirjoitti...

Mainio tarina, taitaa olla tosi!

Lastu kirjoitti...

mm,
matemaatikko :). Oi, sinä tiedät, mitä ovat positiiviset kokonaisluvut ja äärelliset. Mitä ne ovat??? Kuulostaa kiehtovalta ummikon korvaan :)

Vieno toivomus: olisipa hauskan hauska lukea sinun matematiikan tarinasi. Kirjoitapa toivoo Lastu.

Yritin vihjaista kuopukselleni, tarinoisiko hän matikkapakinan intohimostaan, mutta hän ei ehtinyt vaikka pitikin ideaa hyvänä. Jouduin raapimaan päätäni ja kertomaan omasta suhteestani matikkaan. Jokaisella se on omanlaisensa. Mm:n rakkauslaulu matikasta sopisi mukaan pakinaperjantain matikkatarjottimelle:).

Liisa,
ympäri käydään ja yhteen tullaan. Mitenkähän monta lahjakkuutta on pelko solminut umpisolmuun. Ehkä sinäkin olisit ollut myös pitkän matikan tähti (yhtä lailla kuin niin monessa oppiaineessa), jos ei olisi pelottanut :). Suorituspaine voi olla turhan kova, se saattaa sammuttaa matikan 'tähden'. Niin, kun nyt ajattelen: jos pelkäsinkin matikkaa - sitä että tuotan pettymyksen isälle, jos eivät tehtävät mene just eikä jetsulleen nappiin. Sanojen kanssa voi leikitellä, matikan kanssa ei niinkään. Vastaus joko on jotain tahi ei ole sitä itseään just. (Vai ymmärränkö matikan väärin?) Lapseni - kuten sinunkin – todistavat: matematiikka on luovaa, ihanaa :).

Jään odottaa sinun matikkapakinaasi :D.

Ai on jää mustaa. Milloinkahan Kallavesi lainehtii vapaana? Tarkoitus on tulla vapun tienoilla venepaikalle tutkailemaan tilannetta.

Obeesia,
kyllä, tosi kuin vesi on pakina. Oma elo on ollut sen verran kimuranttia, että sieltä voi ammentaa ties mitä. Ei välttämättä kohellukseni ole esikuvaksi lapsenlapsille, mutta eletty on, kompasteltu ja noustu pystyyn.

jl kirjoitti...

Tämä on todella hieno pakina. Siitä kyllä paistaa läpi myös oma matemaattinen lahjakkuutesi - vaikka intohimosi suuntautuukin enemmän kirjaimien kuin numeroiden piirtelyyn. Ei se sinun lävitsesi ole solahtanut lapsiisi vaan sinussa kasvanut lapsillesi ammennettavaksi. Näin minä ajattelen tarinasi jälkeen. :)

Lastu kirjoitti...

jl,
kiitos :).

Oikeastaan hauska tämä muistelusikä. Taaksepäin silmäillessään näkee elämässään "juonen". Vastaukset omalle käytökselle saattavat löytyä, vihdoin. Lukemisenvietti oli nuoruudessa todella voimakas. Ja kirjoitus-. Ehkä sen rinnalle oli vaikea nostaa mitään muuta (kuten matikkaa); kirjarakkaus oli niin totaalista. Kaiken se otti.


"Kunnioitan" matematiikka, vaikken sitä osaa. Ja olen iloinen heidän puolestaan, joille matikka on ilo ja sytyke. Autuus ja onni ;)

PS Lapsenlapsi, 11-vuotias, kirjoittaa kirjaa :).

Kutuharju kirjoitti...

Mahtavan taitavasti tapauskatkelmista koottu yhtenäisen napakka pakina!
Voi että, kuulosti paikoin jopa tutulta: itse myös päätin olla piittaamatta matikasta, (nyt en koskaan saa tietää olisinko oikeasti sitä voinut oppia..?); ala-arvoisten ja kiitettävien vuorovedoin sahasin seiskan linjaa lähes koko kouluajan... :)

Lastu kirjoitti...

Kutuharju,
kiitos!

Matikkapeilistä katsot takaisin silmiini ;). Kuule, meidän pitää varmaan lähteä opiskelemaan matikkaa, jotta tietäisimme, missä seinä tulee vastaan :D. Epätietoisuus kalvaa. Mutta ensin minun tulee löytää polku matikkamotivaatiokeskukseeni. Olen ulakeskuksessa yhä.